Fortellinger om en verden i flammer
- et Cassandra-prosjekt
Velkommen til en ettermiddag fylt med sterke og aktuelle fortellinger om noen av vår tids viktigste sosiale temaer.
Mari Qviller og Hanna Asefaw fremfører sine sceniske fortellinger, utviklet som en del av Cassandra-prosjektet og først vist i Amsterdam i oktober 2024. Gjennom fortellerkunsten åpner vi blikket for det som er, og forestiller oss verden slik vi ønsker at den skal være.
Mellom forestillingene inviterer vi til en engasjerende debatt der vi reflekterer, utfordrer og utdyper temaene som fortellingene berører.
Dagen avsluttes ute på torget med sanger om fred og frihet. Velkommen til å både lytte og bruke stemmen din sammen med oss! sanger om fred og frihet.
Tidsplan
14.00-14.25 Mari Qviller: Breidablikk
14.30-15.00 Panelsamtale: Kunsten og engasjementet
15.00-15.15 PAUSE
15.15-15.35 Hanna Asefaw: How to rebuild a meadow (fortelles på engelsk)
15.40-16.00 Lina Teir & Antifascistisk Kor med venner: Sanger om fred og frihet
Gratisarrangement - vil du sikre deg plass er det viktig at du kommer tidlig.
Breidablikk: kjærlighetssorg, Norrøne guder og Statoil.
Mari Qviller
Mari Qviller forteller den sanne historien om hvordan hennes første kjærlighetssorg førte til en 40 dager lang ekspedisjon tvers over Norge. Du inviteres til å kikke inn vinduet til jenterommet hennes, bli med på en ekspedisjon gjennom verdens største skog, en liten omvei innom Åsgård, og en helikoptertur ut forbi verdens hende. «Breidablikk» kombinerer selvbiografi, mytisk historiefortelling og satire for å bryte ned den heroiske historien om den norske oljeindustrien.
I 2022 dukket Mari opp i en reklamedokumentarkampanje for Equinor. En forskningsrapport gjort etter kampanjen konkluderte med at kampanjen hadde gitt norske ungdommer økt tillit til Equinors arbeid for å stoppe klimaendringer. Er dette bare Maris måte å bedre samvittigheten sin som mislykket klimaaktivist?
Panelsamtale - Kunsten og engasjementet
Fire unge sosialt engasjerte kunstnere - Mari Qviller, Hanna Asefaw, Ninthu Paramalingam og Ida Helene Benonisen - samtaler om kunst, aktivisme og sosialt engasjement utgående fra aktuelle temaer på scenen, i landet og i verden. Hvor går grensen mellom kunst og aktivisme? Hvilke muligheter og risikoer ligger det i å arbeide kunstnerisk og politisk med et ønske om å forandre og frigjøre?
Mari Qviller
er dramatiker, journalist og aktivist, og en del av Cassandraprosjektet. Hun fullførte en bachelor i manus ved NSKI i 2022 og har vært sentral i miljøkampen, blant annet gjennom Natur og Ungdom og protestene mot Fosen-utbyggingen. Mari har turnert med teaterstykket Mausoleum og får høsten 2025 premiere på Små blå menn ved Unge Viken Teater. For tiden bor hun i Førde og er praktikant ved Nynorsk Avissenter.
Hanna Asefaw (NO/ER) er samfunnsgeograf, forfatter og scenekunstner basert i Oslo. Gjennom lek, forskning og utforskning av temaer knyttet til identitet, frigjøring og kroppens lagrede minner, søker hennes arbeid å avdekke, forstå og rekonstruere – for å formidle sammenhengen mellom det personlige og det politiske, samt de individuelle og strukturelle dimensjonene av erfaring.
Ninthu Paramalingam (de/hun) er eelam-tamil, og bor i Oslo. Ninthu er sammfunsgeograf, med fordypelse i urfolks og kjønnsperspektiver. De har i mange år jobbet med grasrotbevegelser i Brasil, og her i Norge, med de som kjemper for rett til land, hjem, autonomi og frigjøring. I sin kunst jobber Ninthu tverrfaglig, med både poesi og tekst og visuelt, alltid med politisk slagkraft.
Ida Helene Benonisen (hun/de) er en samisk-norsk slampoet og medarrangør av Blue Monday på SALT i Oslo, en slamscene med workshops, skrivestunder og poesikvelder. Hun bruker poesi både som et personlig uttrykk og et politisk verktøy og var en sentral stemme under Fosen-aksjonen, der hun framførte dikt i protest mot menneskerettighetsbruddet mot Fosen-samene.
How to Rebuild a Meadow (fortelles på engelsk)
English below.
Hanna Asefaw
Det var en gang en blomst som hadde glemt hvordan den skulle blomstre. Dette er en historie om en blomst. Og en gutt. Og motstandskraft, motstand, håp og tap.
I «How to Rebuild a Meadow» inviteres du med på en reise – en blomsts reise fra å bli tynget av forurenset jord til, forhåpentligvis, å bryte gjennom til overflaten.
Sommeren 2023 dokumenterte Hanna sine reiser med kamera i landet foreldrene flyktet fra på grunn av en langvarig krig. Ved hovedstaden finnes en "kirkegård" av forlatte krigskjøretøyer, som minner om den volden befolkningen har opplevd. Samtidig begynner naturen å gjenvinne sin plass; rusttårn blir grønne.
Hva skjer med jord på okkupert land? Eller til jord som har tålt flere tiår med krig og utnyttelse? Hva kan vi gjøre for å hjelpe jorda tilbake til sin naturlige tilstand? "How to Rebuild a Meadow" utforsker slike spørsmål. Urfolk over hele verden forsvarer jorda de er knyttet til, som palestinere med oliventrærne i Gaza og samer med de snødekte slettene i Nord-Norge. Urfolkssamfunn beskytter fortsatt økosystemer og grunnvann under vanskelige forhold.
Once upon a time, there was a flower that had forgotten how to bloom. This is a story about a flower. And a boy. And resilience, resistance, hope, and loss.
In "How to Rebuild a Meadow" you are invited on a journey - a flower's journey from being weighed down by polluted soil to, hopefully, breaking through to the surface.
In the summer of 2023, Hanna documented her travels with a camera in the country her parents fled from due to a prolonged war. At the capital there is a "cemetery" of abandoned war vehicles, which reminds of the violence the population has experienced. At the same time, nature begins to regain its place; rust towers turn green.
What happens to land on occupied land? Or to land that has endured decades of war and exploitation? What can we do to help the earth return to its natural state? "How to Rebuild a Meadow" explores such questions. Indigenous peoples all over the world defend the land they are connected to, like Palestinians with the olive trees in Gaza and Sami with the snow-covered plains of northern Norway. Indigenous communities continue to protect ecosystems and groundwater under difficult conditions.
Lina Teir & Antifascistisk Kor med venner: Sanger om fred og frihet
Dagen avsluttes med sanger om fred og frihet sammen med Lina Teir (mentor i Cassandra-prosjektet) og Antifascistisk Kor.
Antifascistisk Kor er et lavterskelkor fra Oslo som synger antifascistiske sanger på flere språk. De bruker fred som et fredelig virkemiddel, en samlende kraft i Oslos gater og forbipasserende er ofte invitert til å delta. Dirigent for koret er Liudmyla Voloshyna. Antifascistisk Kor er partipolitisk uavhengig. På Fortellerfestivalen synger koret blant annet sammen med Lina Teir, som er tidligere dirigent for koret og mentor i Cassandra-prosjektet om sosialt engasjert fortellerkunst.
Lina Teir er kunstner og pedagog som arbeider med blant annet fortellerkunst, musikk og teater. Hun er mentor i Cassandra-prosjektet om sosialt engasjert fortellerkunst, initiert av FEST (Federation of European Storytelling) og tidligere kunstnerisk leder for Fortellerfestivalen. Lina skriver blant annet sanger om menneskerettigheter og fremfører noen av dem sammen med Antifascistisk Kor og inviterte venner fra musikk- og aktivistmiljøet i Oslo.
Cassandra-prosjektet er et samarbeid mellom Fortellersentrum – Fortellerfestivalen, flere europeiske land og FEST (Federation for European Storytelling), og er støttet som et EU-prosjekt. Målet er å bygge kapasitet for unge fortellere (18–30 år) som «sosialt engasjerte utøvere».