Pass det smitter

Selv om de voksne sa at det å ha en annen hudfarge var fint og interessant, føltes det ikke sånn
SARA BIRGITTE ØFSTI / THEA EMILIE WANG

Vi avsluttet FN-dagen med å stå i ring i klasserommet og synge ’Noen barn er brune, som et nystekt brød’ og da vi kom til at ’noen barn er gule’, snudde alle i klassen seg og så på meg. Det var en test. På vei ut av klasserommet sa jeg lavt, mellom lukkede lepper, ’kjing, kjong kinamann’ og de rundt meg lo. Jeg hadde bestått testen, vi var på samme side.

Nådeløst om det fordekte og forestilte.

Pass det smitter er en musikalsk fortellerforestilling om en søster som sitter igjen i Norge når den adopterte storesøsteren plutselig bestemmer seg for å reise til Korea for å lete etter sin egen biologiske familie. Et portrett av en oppvekst på 70-tallet med konformitet, assimilasjon og likhet som ideal.

– Selv om de voksne sa at det å ha en annen hudfarge var fint og interessant, føltes det ikke sånn når jeg så hvordan andre så på min søster. Selv om sangen påsto at inni var vi like, var vi ikke det. Vi hadde ikke samme DNA.

I skvis mellom søskenlojalitet og ubehaget ved å bli en del av hennes annerledeshet, vokste Sara Birgitte Øfsti opp med en utenlandsk adoptert søster. Søsteren var en av de første utenlandske adopsjonsbarna som kom til Norge. De var en sensasjon og ble filmet av Dagsrevyen.

 

Forestillingen er et resultat av Fortellerfestivalens/ Fortellerakademiets workshop ”Fortelling som lyddrama” der fortelleren Sara Birgitte Øfsti og musiker og komponist Thea Emilie Wang har utforsket hvordan lyd av fortelling virker sammen med tekst. Resultatet er en sanselig forestilling der følsomheten overfor både det uttalte og det uuttalte dirrer under overflaten. Forestillingen leker med overgangen mellom tekst og lyd, og er et konglomerat av fortellinger lyder, repetisjoner og motsigelser.

 

Sara Birgitte Øfsti har jobbet som forteller i 15 år. Hun har fortalt for barn og voksne over hele landet. Hun har utdannelse innen fortellerkunst, drama, teater og dramaturgi med hovedfag i drama og teater. I tillegg til å jobbe utøvende som muntlig forteller, har hun drevet utstrakt som pedagog og kursholder.

Thea Emilie Wang er utdannet vokalist med bachelor fra Norges 
musikkhøgskole i 2017, under undervisning av blant annet Sidsel Endresen, Live Maria Roggen og Jon Eberson mfl. Siden har hun jobbet som utøver, komponist og låtskriver i både egne solo, duo (Daiisy) og trio-prosjekter, kvartetter, vokalensemblet oslo14 under ledelse av Elin Rosseland, engelske filmdokumentarer, og nå også fortellerforestillinger. Hun jobber i tillegg som dirigent og improvisatør, og er aktiv innen en rekke band.

Pass! Det smitter

Lørdag 14. april kl. 14.00 og 17.00

Spilles i Hvelvet på Sentralen.