Den skitne historien:

En kvinne har rett

Fisken rådyret og skuddet

Dialog

Azra Halilovic / Henriette Blakstad & Phoenix Conseptual Theater

Denne seansen består av to separate forestillinger av dokumentarfortelleren Azra Halilovic og performancekunstner Henriette Blakstad, og en dialog mellom fortellere og publikum. Bidrar egentlig historiene fra fortida til at vi tar bedre valg i fremtiden?

En kvinne har rett

Kvinne, feminist og muslim – er det en mulig kombinasjon?

 

Azra Halilovic er forteller og skuespiller som er opptatt av kvinnens rolle og posisjon i Islam. Det er alltid en mannlig autoritet som definerer et annet individ som muslim som rettroende, ikke-muslim eller en vantro i muslimske miljø. Gjennom denne jeg-fortellingen blir vi kjent med hvordan det å leve i et demokratisk land der feminismen står sterkt og likestilling er viktig for alle, og hvordan dette har formet fortellerens identitet som muslim.

Fisken, rådyret og skuddet

Performancekunstner Henriette Blakstad/Phoenix Conceptual Theater gjør en fri tolkning av nobelprisvinneren Svetlana Aleksijevitsj bok Krigen har intet kvinnelig ansikt.

 

 

Blakstad konfronterer oss med en kvinne, et «jeg» som forsøker å finne de små nyansene av humanitet i en soldats røffe hverdag ved fronten. Hun gir oss historien om fisken, rådyret, såre føtter, en avkuttet flette, og skuddet. Et sammensurium hvor du får innblikk i hennes liv og små gjøremål. «Jeg» er en kvinne som er stolt over sitt skarpe blikk, evne til kamuflasje og ro til å være treffsikker når det trengs slik at hun berger sitt og sine medsoldaters  liv.

Jeg er en dyktig soldat, jeg er skarpskytter, en av våre beste og mest treffsikre, jeg har skutt mer enn 70 mennesker, jeg er stolt av min profesjon, jeg benytter meg av retten til å forsvare mitt land, jeg er en soldat og jeg er kvinne.

Hvorfor velger vi å drepe? Hva gjør at vi tror så sterkt på at konflikten må kjempes med vold? Har krigen et kvinnelig ansikt?

 

Historien repeterer seg, historiene fortelles på nytt, i samme drakt. Er det annerledes når en kvinne velger å gå i kamp enn en mann? Er det vesentlig å være opptatt av dette, og er kjønn i kampsituasjon vesentlig? Trenger vi forestillingen om kvinnen som en hjemlig trygghet, slik at verden og saken kan beholde et håp og tro på det gode? Hva når kvinnen vil kjempe, er det mer forkastelig og vemmes vi mer av krigens brutalitet når det er en kvinne som forteller om den?

Glem fortida?

Intervju og dialog mellom fortellere og publikum. 

Hvilke historier fra fortida trenger vi? Hva bør vi glemme? Må vi orke å bli minnet på grusomheter og identifisere oss med fortellinger om bestialske handlinger og menneskelige lidelser? For er det slik at vi ved å gjenfortelle historiene om folkemord, vold, undertrykkelse og konflikter legger grunnlaget for at vi kan ta bedre valg i fremtiden? Eller fyrer fortellingene fra fortida like gjerne opp under myter, fordommer og konflikter?

En sannhet har minst to sider. Hvordan finner vi sannheten, når sannheten er definert ut fra hvilken side i konflikten du står?

Azra Halilovic (37) er forteller og scenekunstner med base i Trondheim. Hun kom til Norge som flyktning i 1993 fra Bosnia og Hercegovina. Hun har master i drama og teater fra NTNU.

 

Azras kunstneriske arbeid definerer hun selv som dokumentarteater, der hun snakker direkte til publikum.  Materialet i prosjektene er selvbiografisk og handler om barn i krig, det å være flyktning og muslimsk kvinne i Norge. Hennes to viktiste prosjekter er 1000 Zasto 1000 Zato og Telling the Truth (2010) som er en coproduksjon med Teaterhuset Avant. Hun jobber også i tilknytning til andre kunstneres prosjekter, senest med amerikansk-kroatiske kunstneren Vlatka Horvat i 2015, som ble spilt på BIT i Bergen.

 

Hjemmeside: www.azrahalilovicproductions.com

Hør henne fortelle på Salongen: radio.nrk.no/serie/salongen/…

Henriette Blakstad er en tverrfaglig scenekunstner som gjennom sitt kompani Phoenix Conceptual Theater,  produserer performative verk i krysning mellom teater, dans, scenografi, lydkomposisjon og kostymedesign. Gjennom sitt tette samarbeid med scenograf Mariann Rostad og Ibsen International v/ Inger Buresund har hun produsert og medvirket til verk vist i Kina, Singapore og USA.

 

Veiledende scenografi, dramaturgi, regi samt musikk: Mariann Rostad.

Hjemmeside: www.phoenixconceptual.com