Kommentar av Kristin Lyhmann: Når omveier blir avveier

 

 

Valgt det…

av Beathe Frostad og Astrid Elise Sæterøy, Sentralen Gymsalen 26. mars 2017

 

Ansvarsfulle, intelligente, dyktige fortellere/skuespillere har gjort jobben sin: Lest tilgjengelig og utilgjengelig materiale, snakket med politi og fagfolk, gjort egne intervjuer – og sitter med skrivebordet og data’n full av stoff om klodens nest største industri.

Hvem forstår ikke avmakten – og ønsket om å opplyse, redde om bare en eneste medsøster der ute.

Men jeg beklager, av og til står form i veien for budskap.

Jeg tror så gjerne at våre dyktige fortellere viste oss et sant bilde av seg selv, der de satt med et materiale så voldsomt at det kjentes som å se rett inn i Medusas ansikt. Da dør man jo, som kjent. Men i Medusas SPEIL derimot, kan man i lykkelige tilfeller se det forferdelige i en FORM, en transformasjon til noe vi kaller kunst.

Kjære jenter. Materialet har dere. Dere ga oss noen innkikk. Jeg tror f eks ikke jeg kommer til å glemme det øyeblikket da et av ”ofrene” oppdaget at hun selv var blitt horemamma.

Se på festivalforestillingen som det utpustet dere må ha midt i prosessen dere står i: Å finne det speilet dere kan vise verdens nest største styggedom i. Lykke til videre!

 

Kommentar av Kristin Lyhmann

Om Kristin Lyhmann:

f 1943, pensjonert 1. Amanuensis teatervitenskap. 1986 – 2010: undervist i teaterhistorie ved hhv UiO, HiO og HiØ samt skuespillerlinjene ved Statens Teaterhøgskole og NISS. Medlem av dramatikerforbundet. Fra 1995 til i dag: skrevet 10 lokalhistoriske spill oppført i Østfold. 

Underviste på fortellerutdanningen ved HiO fra starten i 1995 og i 3 år, også flere år som lærer ved de eksterne kursene – stort sett med jeg-fortellinger. Kursleder på Nordisk fortellerseminar – 8 år. Forteller sjelden selv, men det hender. 

 Som en test har festivalen invitert noen med erfaring og kunnskap til å skrive kommentar til noen av forestillingene våre i år. Som lønn har de fått gratis billetter til festivalen. Dette kan ikke anses som anmeldelser, men skribentenes personlige kommentarer, og ikke festivalens.