FORTELLERHABITATET

Fortellerhabitatet er årets nyhet – et mikrokosmos hvor publikum inviteres inn, ikke til én historie, men til et mangfold av historier, former, relasjoner og versjoner av virkeligheten. Her blir det over 40 ulike fortellinger i scenerom, møterom, fellesrom og bakrom. Det er opp til deg som publikummer å legge opp din egen reise for hva du vil oppleve i FORESTILLINGER, SONER, PLUTSELIGHETER og NAVLEBESKUELSER.

FORESTILLINGER

 

Forestillingene har faste tider, førstemann til mølla gjelder, og når du først har gått inn har du forpliktet deg til å høre historien ferdig.

 

The Fate We Bring Ourselves  Ben Haggarty

Atalanta  Ben Haggarty

Spor  Sara Camille Ramin Osmundsen/ Det Norske Jentekor/ Andrew Smith

So you want to be a hero (premiere) Torgrim Mellum Stene

Commonism  (work in progress) Andy Smith/ Amund Sjølie Sveen

Hvorfor kom du ikke før  Amund Ulvestad/ Liv Heløe/ Karl Flyman

HYSJ  Synne Imeland

WiP – Wittgenstein In Process (premiere)  Ida Løken Valkeapäa/ Solveig Wang/ Thea Emilie Wang

Pass det smitter (premiere)  Sara Birgitte Øfsti/ Thea Emilie Wang

Voluspá Pansori  Kersti Ståbi/ Göran Hemberg

 

Hele programoversikten finner du her.

PLUTSELIGHETER

 

Plutselighetene er historier du risikerer å utsettes for. Du kan forsøke å oppsøke dem. De begynner sånn omkring da og varer sånn cirka så lenge og settingen er av det mer uoffisielle slaget.

 

Åndelig degenerering Heidi Dahlsveen

Stillhetens fortelling Marius Kolbenstvedt/ Erland Kiøsterud

Voluspá Manas Kersti Ståbi

Myten om mig och mellanrummet Göran Hemberg

Kroppsliggjort Cristina Archetti

Ulv eller fiende Therese Bjørnebye

Hvordan starte en bedrift Juline Emilia Torp D’Alessandro

Ekte røverhistorier  Røvere fra Røverradioen

Trøst for Nordmenn fortellingen Kjærlighetsbrev av og med Amir Mirzai NB: Land of Old Stories UTGÅR!

SONER

 

Sonene kan du stole mer på, det er installasjoner og rom som står fast, og du kan alltid oppsøke eller komme tilbake til dem.

Sonene finnes i Rørbua Cafe, Stressless, Hengerommet, Toalettet

Her finner du:

Min farmor (video) Synne Imeland

Havet av potensielle fortellinger Tormod Carlsen m.fl. En fortellermaskin som lar deg lage forestillingen selv. Sett deg ned, ta på deg høretelefonene, velg deg en tekst, trekk ned rullegardinen og lukk deg inn i din egen forestilling.

Historier vi er dritt lei … Noen historier er vi dritt lei av å høre igjen og igjen… Til årets fortellerfestival har vi samlet dem inn og omskapt dem til dopapir. ​

lim > 200 (2018) Lydinstallasjon av Anna Linh Berg. Om stengsler og grenser i et samfunn preget av stadig strengere oppdelinger og tematiserer tilstanden mellom åpent og lukket.

NAVLEBESKUELSER

 

Navlebeskuelsene er det faglige programmet, og perfekt for alle dem som synes det blir for mye av alt «det andre» og som føler for å høre hvordan ulike fortellere reflekterer over sin egen praksis, etiske dilemmaer og arbeidsmetode.

 

Ben Haggerty i samtale med Heidi Dahlsveen

Sara Birgitte Øfsti og forfatter Helga Hjorth i samtale med Synne Imeland

Torgrim Mellum Stene og Aslak Moe i samtale med David Skaufjord

Om Plutselighetene

ÅNDELIG DEGENERERING

med Heidi Dahlsveen

 

«Svinsk», skrev P. C. Asbjørnsen i margen på et folkeeventyr han mottok. Betød det av fortellingen ikke var verdt å spare på eller at fortellingen inneholdt griseprat? I Åndelig degradering byr Heidi Dahlsveen på folkeminnevitenskapens erogene soner og eventyr du ikke kan tro dine forfedre fortalte. Dette er sensurerte og bortforklarte fortellinger i den immaterielle kulturarven, som får en ny aktualitet i en tid da makta ikke lenger kan forlyste seg. Dette er et fortellerprogram for voksne.

 

Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996 i både inn – og utland. Hun har deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den muntlige fortellerkunsten. Hun har mottatt kunstnerisk støtte til prosjekter, forfatterstipend og i 2017 var hun årets forteller på den internasjonale Fortellerfestivalen i Oslo. Hun er førstelektor i muntlig fortellerkunst og i 2008 ga hun ut fagboken “Innføring i muntlig fortellerkunst” (Universitetsforlaget). Hun deltar i forskergruppen «Kunst i samfunnet».

STILLHETENS FORTELLING

med Marius Kolbenstvedt

 

Stillhetens fortelling er basert på Erland Kiøsteruds essaysamling Sulten og skjønnheten (Forlaget oktober 2016). Kiøsterud/ Kolbenstvedt eksperimenterer med å gjenfortelle i jeg-form menneskehetens utvikling fra apestadiet til antropocen. Det er et forsøk på å frigjøre seg fra fortellingen om menneskets suverenitet som tillater oss daglig å slakte ned våre med-arter – de andre.

Historien fortelles til én person av gangen, og du kan reservere time her.

 

Marius Kolbenstvedt er regissør, manusutvikler, produsent, musiker og skuespiller, utdannet ved Nordisk Teaterskole i Århus og Universitetet i Oslo. Han er del i gruppa De Utvalgte i 1993. Marius har flere ganger bidratt på Fortellerfestivalen. Sist som forteller i Som om historien min ikke fantes (2017), basert på Vigdis Hjorts roman Arv og miljø.

Erland Kiøsteruds forfatterskap og tekning er preget av eksistensielle og etiske problemstillinger; om  brudd og oppbrudd, folkemordet og sivilisasjonsbruddet i Europa, og om dype motsigelser som livsbetingelse.

VOLUSPÁ MANAS

med Kersti Ståbi

 

Volvens spådom på norrønt, fremført solo på kirgisisk vis!

 

Kersti selv sier: «Det finnes ingen ubrutt tradisjon for å fortelle de nordiske mytene, og jeg vendte meg til levende episke sangtradisjoner verden over for å finne nye former for fremføring. Dette ledet til en serie konserter av Volvens spådom på originalspråket, norrønt altså, inspirert av Manastradisjonen fra Kirgisistan, Pansori fra Korea og Pandvani fra India»

De tre versjoene er resultatet av et treårig kunstnerisk utforskningsprosjekt på masternivå ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

 

Kersti Ståbi er svensk folkesangar og forteller. 

KROPPSLIGGJORT

med Cristina Archetti
Kunstnerisk konsulent: Camilla Eeg-Tverrbakk

 

En performanceforelesning om ufrivillig barnløshet.  Den allmenne fetisjeringen av familie og foreldreskap gjør dette til et tema som omhylles i stillhet, tabuer og skam. Hvordan avslører vi historier som blir stilnet og undertrykket? Hvordan forteller vi historier som er skrevet i våre kropper? Hvordan kommunisere det som ikke kan uttrykkes gjennom ord?  Forestillingen spilles på engelsk.

 

Cristina Archetti er italiensk, bosatt i Norge, og professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun forfølger sine vitenskapelige spørsmål dit de måtte lede, også utover hennes opprinnelige fagfelt. For å utvide sitt akademiske språk undersøker hun litterære og poetiske uttrykk for å kunne uttrykke kroppslige og komplekse erfaringer. 

ULV ELLER FIENDE?

med Therese Bjørnebye

 

Hva slags vesen er du egentlig, ulv? Ulvens blikk spør meg tilbake: Hva slags vesen er egentlig du?

To venninner har møtt ulv i drømme om natten. De møtes til ulvedemonstrasjon foran Stortinget. Vennskapet er kanskje blitt til noe annet. Hva gjør du hvis du blir angrepet av en ulv? Eller av et menneske?

 

Therese Bjørnebye har studert muntlig fortelling ved Høyskolen i Oslo. Hun har bakgrunn fra språk- og litteraturstudier med emner innen film, teater og folkloristikk ved forskjellige universiteter i Europa.

HVORDAN STARTE EN BEDRIFT

med Juline Emilia Torp D’Alessandro

 

Har du lyst å starte en bedrift? Da har du kommet til rette stedet. Juline skal nemlig forklare deg hvordan du helt enkelt kan tjene dine egne penger.

 

Juline Emilia Torp D’Alessandro er 22 år gammel og studerer drama og teaterkommunikasjon ved OsloMet Storbyuniversitetet. 

MYTEN OM MIG OCH MELLANRUMMET

med Göran Hemberg

 

Den vakreste myten Göran kjenner er den orfiske skapelsesmyten om Fanes, en av guden Eros’ mange skikkelser. Orfismen var en hellenistisk mysteriekult – men ikke mer mystisk enn Einsteins relativitetsteori. Myten handler om mellomrommet vi alle lever i – det som i blant kan gestalte seg som en trang glipe. Slik hadde Göran det selv for en stund siden.

 

Göran Hemberg er forteller og praktisk filosof. Han har vært drivende i den svenske fortellerbevegelsen og mottok i 2014 fortellerprisen, Mickelpriset. Göran inngår i fortellerkompaniet Fabula Storytelling.

HVOR ER JEG?

av Elin Brodin

 

Brodin tar utgangspunkt i sin egen bok Fredløs, med den autentiske historien om barnet Zahid og de papirløses flyktningenes vanskelige situasjon. Hva ligger egentlig bak når folk flykter eller vandrer over landegrenser, og hvordan skal vi forholde oss til utfordringene dette medfører?

 

Elin Brodin er forfatter og oversetter, kjent for sin skarpe sivilisasjonskritikk. Bøkene hennes låner iblant motiv fra science fiction og fantasy, men de fleste utgivelsene er mer realistiske samtidsromaner.

EKTE RØVERHISTORIER

av røvere

Innsatte i Oslo fengsel forteller ekte røverhistorier og fortellinger – og røvertabber!

TRØST FOR NORDMENN

med Amir Mirzai

Kjærlighetsbrev
Mine to første kjærester kunne hverken skrive eller lese. Det første var en høne og den andre var en geit. På en radarstasjon under krigen mellom Iran og
Irak, ventet jeg på brev fra kjæresten min som jeg hadde skrevet til. Rundt meg tenkte alle på å finne korteste veien til nærmeste tilfluktsrom for å søke ly for bombeangrep fra irakiske fly. Men jeg tenkte bare på kjæresten. Så kom et brev med posten og jeg reiste til søsteren min i en by 300 kilometer fra fronten.

På veien måtte jeg kjøpe en kalkun til søsteren, fordi det var krigsrasjoner på kjøtt. På veien oppsto det komplikasjoner der jeg reiste med kalkunen i fanget. Da jeg kom frem fortsatte forviklingene som fikk en slags alternativ happy ending.

Amir vil blande to sjangere – åpne og avslutte i persisk kongefortellingstradisjon (naghali) men felle inn en jeg-fortelling.